Jerzy Moskal

Zespół tunelu schronowego w Strzyżowie został zaprojektowany i zbudowany przez niemiecką firmę “Organisation Todt” w okresie pomiędzy wiosną 1940 r. i latem 1941 r. W skład zespołu w Strzyżowie wchodziły: tunel schronowy dla pociągu sztabowego, bierne schrony zaplecza technologicznego, tunel instalacyjny, 1-torowa bocznica kolejowa, drewniany peron pomiędzy tunelem, a stacją kolejową oraz grobla o nieznanym przeznaczeniu. Z obiektów zachowały się: tunel schronowy wraz z tunelem instalacyjnym oraz schrony zaplecza technologicznego.
Żelbetowy wąż w Stępinie to schron kolejowy – Anglage Sud, jedna z kilku wojennych kwater Adolfa Hitlera, tzw. Fuhrerhauptquartier (FHQ). Schron wygląda niemal tak samo, jak 68 lat temu, kiedy to będący u szczytu swoich sukcesów wojennych szef III Rzeszy podejmował tu swojego sojusznika Benito Mussoliniego. Zapraszam poniżej do treści artykułów.

Treści artykułów:

TUNEL w Strzyżowie

SCHRON w Stępinie

Źródło:
1)Bartosz Bącal, autor książki „Twierdza Hitlera. Wojenne tajemnice Strzyżowa i Stępiny”, Strona internetowa miasta Strzyżów https://www.strzyzow.pl/pol/pages/tunel
2)Wojciech Malicki Nowiny 24pl, Łukasz Zieliński współpracownik Onet.pl, http://www.schronkolejowy.pl/

Zdjęcia bunkra Hitlera w Strzyżowie i tunelu w Stępinie

Jerzy Moskal
Written by Jerzy Moskal
See Jerzy Moskal's latest posts

Leave a comment