Aneta JanikPawel Preneta
W dniu 25 listopada 2014 roku uczniowie Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego w Rzeszowie wraz z mgr Elżbietą Szarek, mgr Anetą Janik, mgr Magdaleną Bukałą i mgr Agatą Kasjan mieli okazję odwiedzić Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. W wycieczce wzięło udział 45 uczniów realizujących poziom rozszerzony z fizyki i geografii. W środku nocy wyruszyliśmy wynajętym autokarem do Warszawy, aby kompleksowo wzbogacić swoją wiedzę o świecie nauki i techniki oraz zobaczyć najważniejsze miejsca w stolicy.

Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy, był Stadion Narodowy. Wybudowano go w latach 2008 – 2011 w miejscu byłego Stadionu Dziesięciolecia z myślą o turnieju finałowym Mistrzostw Europy UEFA Euro 2012. Drugim miejscem było Centrum Nauki Kopernik jest najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Znajduje się tam około 340 eksponatów w sześciu galeriach tematycznych, Teatr Robotyczny, Park Odkrywców oraz Planetarium. Tym, co wyróżnia to miejsce są stanowiska doświadczalne i narzędzia pozwalające na samodzielne poszerzanie wiedzy i wyjaśnianie wielu zjawisk. Zwiedzając, uczniowie mogli nie tylko oglądać, ale przede wszystkim przeprowadzać eksperymenty na poszczególnych stanowiskach. Mieli okazję przyjrzeć się kamieniom milowym naszej cywilizacji oraz jej największym zdobyczom: pismu, filozofii, sztuce oraz technice. Galeria Świat w Ruchu to najbardziej dynamiczne miejsce w całym Centrum Nauki Kopernik. Uczniowie dowiedzieli się tutaj, jak rozchodzą się fale dźwiękowe oraz światło, a także w jaki sposób wprawiane są w ruch palce dłoni. Była to również znakomita okazja do samodzielnego wyprodukowania prądu elektrycznego, do przyjrzenia się, jak powstaje tornado oraz doświadczenia tego, co się dzieje podczas trzęsień ziemi. Niestety, czas w tym niesamowitym miejscu mija naprawdę szybko, a eksperymentowanie jest tak wciągające, że trzeba na nie przeznaczyć co najmniej kilka godzin. Kolejnym punktem naszej wycieczki było Planetarium, w którym prezenter Nieba Kopernika na żywo opowiadał o tym, co sprawia, że spośród tysięcy planetoid krążących po Układzie Słonecznym żadna nie zagroziła życiu na naszej planecie. Czemu promieniowanie kosmiczne nie wywołuje groźnych mutacji u organizmów na Ziemi? Co nas chroni? Mogliśmy zobaczyć wybuch supernowej, poczuć wiatr słoneczny, poznać zagrożenia, z jakimi ma do czynienia nasza planeta i dowiedzieć się, co staje w obronie Ziemi od miliardów lat. Obejrzeliśmy również film zrealizowany w studiu filmowym Niebo Kopernika pt.:”Na skrzydłach marzeń”. Jest to niezwykła przygoda z nauką i historią lotnictwa, pozwalająca szybować balonem, sterowcem i samolotem. Marzenie o lataniu wyniosło człowieka jeszcze dalej – w Kosmos. My także odwiedziliśmy stację kosmiczną i polecieliśmy rakietą. To wszystko oczywiście na sferyczny ekranie otaczającym widownię z każdej strony. Po prawie godzinnym seansie w Planetarium wyruszyliśmy zwiedzać stolicę. Widzieliśmy Pałac Prezydenta, Grób Nieznanego Żołnierza. Stolica pnie się do nieba. Warszawski skyline należy dziś do jednych z najbardziej imponujących w tej części Europy. Przegląd rozpoczyna Pałac Kultury i Nauki, który wciąż jest najwyższym budynkiem w Polsce, jego całkowita wysokość wynosi 237 m.. Hotel Marriott, Skylight (Złote Tarasy), InterContinental, Warsaw Financial Center, Rondo 1, Budynek TP SA.. Niestety, wszystko co fajne, szybko się kończy. O godzinie 18.00 zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wyjechaliśmy z Warszawy i po kilku godzinach dotarliśmy do Rzeszowa.